marți, 5 iulie 2011

Carte: "iubire etc." Julian Barnes

O lectura de o zi, din care, tu, adolescent sau nu...stai...publicul meu devine matur….rectific……tu, om matur in devenire, ai o groaza de lucruri de invatat.
Ideea e destul de simpla. Trei personaje principale : Stuart, Oliver si Gillian. S si O, cei mai buni prieteni din copilarie. S si G se casatoresc. Dupa 4 ani, O si G se casatoresc. Apar personaje secundare, ca Sophie si Maria, fiicele ( celor 3 ), Ellie, Terri si Mme Wyatt. Cartea formata dintr-un dialog pe replici, ca un fel de corespondenta intre cei 3. Ironia, comedia, sarcasmul, sentimentele ascunse si cele in vazul lumii, toate reies din replicile si din povestirea intamplarilor ce s-au petrecut cu 10 ani in urma. Final deschis. Carte care merita. Nu de alta, dar a costat doar 5 lei . Cateva citate, drept momeala:
Stuart: “Am facut greseala sa cred ca lucrurile se incheiasera aici, cand ele abia incepeau. Banuiesc ca e o greseala pe care o fac multi. Vedem prea multe filme, citim prea multe carti, credem prea mult in ceea ce ne-au spus parintii. Asta se intampla cam cu un deceniu in urma, cand abia trecuseram de treizeci de ani. Cand aveam….Nu, vad ca puteti face calculul si singuri. “
Dupa ce Stuart vorbise in vreo 4 pagini despre tradare :
“ Oliver: Recunosc, am atipit. Et tu? O, narcolepticul si steatopigosul Stuart, cu crepusculara lui putere de intelegere. Stiti ce, putem sa o luam mai pe ocolite? Ciu-en Lai, eroul meu. Care considerati ca a fost efectul Revolutiei Franceze asupra istoriei universale? La care inteleptul a raspuns :” Este prea devreme ca sa ne pronuntam.” “
” Povestea vietii noastre nu este niciodata o autobiografie, ci intotdeauna un roman.Aceasta este prima greseala pe care o fac oamenii. Amintirile noastre sunt un simplu artificiu, haide, recunoasteti. O modalitate politicoasa de a spune ca romanul vietii lui Stuart este, cinstit vorbind, nepublicabil. L-am supus testului de lectura a primului capitol, asa cum este normal. Uneori ma uit critic si la ultima pagina, doar pentru consfirmare, dar in cazul de fata pur si simplu nu am mai putut. Va rog sa nu ma considerati prea aspru. Sau daca vreti, considerati-ma aspru, dar corect. ”
Gillian : ” Ceea ce vor sa stie cei mai multi, fie ca pun sau nu direct intrebarea, este cum de m-am indragostit de Stuart si m-am casatorit cu el, pentru ca apoi sa ma indragostesc de Oliver si sa ma casatoresc cu el, totul in cel mai scurt timp posibil din punct de vedere legal. L-am iubit sincer pe Stuart. M-am indragostit de el simplu, de-a dreptul. Ne intelegeam bine, sexul functiona, adoram faptul ca ma adora si atata tot. Pe urma, m-am indragostit de Oliver deloc simplu, ci foarte complicat, complet impotriva instinctului si a ratiunii. Am refuzat, m-am opus, m-am simtit profun vinovata. Ideea e ca poti sa iubesti doi oameni, unul dupa altul, unul peste altul, asa cum mi s-a intamplat mie. Si nu inseamna ca o iubire e adevarata si cealalta falsa. Asa as di vrut sa priceapa Stuart. Pe amandoi i-am iubit cu adevarat. Nu ma credeti? Oricum nu conteaza, nu vi s-a intamplat dumneavoastra, nu-i asa? Mi s-a intamplat mie. …. Cand te indragostesti, riscul sa te indragostesti iar creste. Nu-i asa ca e un paradox infernal?”
Gillian : ” Orice relatie contine in ea stafiile sau umbrele tuturor celorlalte relatii. Ale alternativelor abandonate, ale optiunilor uitate, ale vietilor pe care ai fi putut sa le traiesti, dar nu le-ai trait. Mi s-a parut enorm de consolant, pentru ca era adevarat si, in acelasi timp, enorm de tulburator. “
Mme Wyatt : ” Cred ca nu voi mai avea vreun iubit in aceasta viata. Este un lucru pe care, la un moment dat, trebuie sa il recunosti fata de tine insati. Nu, nu-mi faceti complimente. Da, arat cu cativa ani mai tanara decat sunt, dar nu este un adevarat compliment pentru o frantuzoaica care a cheltuit cat am cheltuit eu pe produse de infrumusetare in decursul anilor. Nu atat ac nu mai vreau, cat ca nu mai vreau sa vreau. Nu mai doresc sa doresc. Si sa va spun ceva : sunt la fel de multumita acum ca in anii in care doream. Sunt mai putin ocupata, preocupata. Asa stau lucrurile pentru mine acum. “
Intreg capitolul 10 – Prezervative.
Mme Wyatt : ” Ei da. Doresc , cu amaraciune si fara incetare sa fiu iar tanara. Doresc iubirea. Doresc sa fiu mangaiata. Doresc sexul. Doresc sa fiu tinuta in brate. Doresc sa nu mor. De asemenea, doresc sa mor in somn. Aveti niste conceptii tare naive in ceea ce ne priveste pe noi, batranii. “
Stuart : Prima dragoste e singura dragoste.
Oliver : Cat mai multa dragoste e singura dragoste.
Gillian : Dragostea adevarata e singura dragoste.
Stuart : Nu ca nu mai poti iubi din nou. Unii oameni pot, chiar daca altii nu, Dar indiferetn daca pot sau nu, prima dragoste nu se poate repeta. Si, indiferent daca poti sau nu, prima dragoste nu-ti mai da drumul. A doua dragoste iti da drumul. Dar prima niciodata.
Gillian : Dragostea adevarata este dragostea solida, dragostea de zi cu zi, dragostea care nu te dezamageste niciodata. Vi se pare plicticos? Mie mi se pare profund romantic.
Stuart : PS: Cine a zis ca dragostea ne face mai buni, sau ca ii face pe oameni sa se poarte mai frumos? Cine a zis vreodata asa ceva?
Stuart : PPS: Vreau sa mai subliniez un aspect. Cineva spunea ca faptul de a fi indragostit te face mai vulnerabil la dragoste. Eu vreau sa spun atat : nici pe jumatate cat de face faptul de a nu fi indragostit.
Stuart: PPPS: Si inca ceva. Dragostea aduce fericirea. Asa crede toata lumea nu?Asa am crezut si eu, cu multi ani in urma. Acum nu mai cred. Pareti surprinsi. Ganditi-va numai. Examinati-va propria viata. Dragostea aduce fericirea? Fiti seriosi.
Ellie : Nu vreau sa ajung undeva anume. Parintii spun asta. Dar e limpede ca nu ajungem nicaieri. Tot parintii spun si asta, desigur. Traieste clipa. Asta fac. Incearca lucruri diferite. Asta fac. Nu te lega de nimeni. Nu ma leg. Nu esti tanar decat o data. Stiu. Bucura-te de libertate. Incerc.

Niciun comentariu: